Det känns som om att det råder en viss missuppfattning kring vad det innebär att “läsa” och “lämna ut”. Google “läser” inte din mail. Google indexerar nyckelord kopplade till dig baserat på vad du gör. Det kan visserligen kännas obekvämt för en del, men det är inte heller så att man sitter och läser dina mail högt under fikat på Googleplex.
Det är heller inte så att Google “lämnar ut” informationen om dig så att företag kan skicka reklam till dig. Företagen lämnar reklam till Google som sedan förmedlar den till dig.
Hur vet jag det här? Jobbar jag på Google? Nej, men jag kan dra rimliga slutsatser utifrån tillgänglig information. Att dela ut informationen om dig hade inte bara varit en enorm pr-kris, och det hade heller inte dröjt länge innan det kom fram. Det hade dessutom varit ett väldigt ineffektivt sätt att arbeta. Man kan tycka vad man vill om Googles informationsbank, men de har inte kommit så långt som de har genom att jobba ineffektivt. Det är helt enkelt ett dåligt affärsbeslut att dela ut din information.
Samma sak gäller Facebook.