En diskussion om entreprenörskap

Den här veckan fick jag förmånen att sitta i en panel om entreprenörskap under ett mingel på Residenset i Växjö. Fyra entreprenörer – Cornelia Munge från LYX VXO, Judit Felföldi från Kreativia, Naimul Abd från Pitchier och jag – frågades ut av Peje om vår syn på att starta och driva eget och om våra erfarenheter.

En fråga som dök upp var vad det faktiskt innebär att vara entreprenör kontra att vara företagare. Svaren varierade lite. Någon sa att en entreprenör bygger upp, medan en företagare förvaltar. Jag ser personligen företagare som ett mer gammaldags uttryck och att det helt enkelt var något som man ”var förr”. Idag är man entreprenör. På många sätt går rollerna ändå in i varandra.

Men samtidigt tror jag att det går djupare så. Och eftersom vi fick lite frågor i förväg att fundera på, så passade jag på att kolla Wikipedia och vad som sägs där om att vara entreprenör.

Entreprenör betecknar en person eller ett företag som utför arbeten på entreprenad, till exempel ett byggföretag. Entreprenör kan också användas som ett begrepp för en företagsam person. Termen syftar i regel på grundaren av ett företag. I vidare bemärkelse används termen om en person som är drivande och arbetar hårt för att nå framgång.

Wikipedia är visserligen ett uppslagsverk, men det det här var nog det tråkigaste sättet jag skulle kunna tänka mig att beskriva order entreprenör. För mig är det en passion att vara entreprenör.

Låt mig förklara hur jag tänker, vilket börjar med en gammal ”sanning”: It’s all about the money.

Panelen fick den något ledande frågan om varför vi valde att driva eget. Handlar det bara om pengarna? Att potentiellt kunna bli rik? Naturligtvis var det ingen som svarade ja på den frågan, även om det naturligtvis alltid ändå finns med en förhoppning om att kunna leva bra på det man gör. Att kunna se sin verksamhet växa.

För jag tror att den som startar och driver ett företag gör det för något mer än pengar. Jag tror att – för att uttrycka mig en aning pretentiöst – man har en vilja att kunna göra världen lite bättre. Det kan vara på ett stort plan eller på ett litet plan, men den finns där någonstans. Handlar det om en ny produkt som fyller ett behov hos sin målgrupp, så gör man deras värld lite bättre. Är det något som är världsomvälvande så vill man som entreprenör att utgången är positiv.

Och ett positivt mindset är en enormt viktig framgångsfaktor. Naturligtvis inte den enda, men om du inte tror på att det du gör kommer att lyckas så kommer det förmodligen inte göra det heller. Jag har sagt förut att om du inte vaknar på morgonen och brinner för det du gör så gör du något fel och är du egenföretagare, entreprenör eller vad du än vill kalla det, så gäller det dubbelt upp. Då har du valt din väg. Naturligtvis kan man ha dåliga dagar och veckor, men om du inte är positiv till det du gör, så kommer du förmodligen att tappa intresset för det.

 

Foto: Robin Håkansson, RH Media