Webbdagarna 2014 – Dag ett i kontext

Idag fick jag en dröm uppfylld. Sant, det är inte en dröm som jag haft så hemsk länge, men ändå. Jag har fått möjlighet att prova på Google Glass. Googles glasögon, som kan ge dig realtidsinformation och som lyssnar på röstkommandon fanns tillgängliga i en monter på Webbdagarna. Jag önskar att jag hade haft mer tid, men lyrisk är väl ändå ett ord som kan beskriva känslan.

Första dagen av Webbdagarna 2014 i Stockholm är avslutade. IDGs event går på fem orter under året, och det här är tredje året som jag är här. Dagarna är fullproppade med intressanta föreläsningar, även om man kanske inte alltid hinner med alla som man vill se. Lite som konserterna på Sweden Rock. Det är minst sagt både inspirerande och upplyftande, och man går ifrån eventet med tonvis av inspiration för ens produkter Förmodligen vill man dessutom starta minst två nya företag.

Den sociala delen är naturligtvis viktig, och det är trevligt att träffa Twitter-bekanta såsom Maria Gustafsson och Alexander Skogberg. Ska det verkligen behöva gå ett år mellan gångerna man ses? Jag antar att jag få bli bättre på att höra av mig när jag är utanför Växjö.

Det är lite svårt att samla tankarna efter en sådan här dag, men är ett ett ord som satte sig i mitt huvud, så är det kontext. Vi som utvecklar och designar produkter för webb –  speciellt mobil webb – har fortfarande mycket att lära oss. För något år sedan, så var responsiv design det som talades, och med handen på hjärtat så är det många som fortfarande inte ens tagit det steget.

Men även om responsiv design är en bra början, så är det inte den slutliga lösningen för mobil design. Det är däremot en mycket bra början. Någon föreläsare sa att vi skulle sluta fundera på mobil design helt, och istället bara se allt som enheter med olika skärmar. Jag är inte säker på att jag håller med, för en mobil ger något som inte en dator vanligtvis ger och det är just mobiliteten. Besökarens tid och plats kan ge oss värdefulla ledtrådar om vad den här personen kan tänkas vilja ha. Det ger oss som innehållsleverantörer möjlighet att sätta våra tjänster i kontext. Att ge rätt innehåll vid rätt tidpunkt och vid rätt plats.

Vad det betyder för våra respektive produkter och sidor skiljer sig naturligtvis åt. För en blogg som min, så gör det kanske inte någon skillnad alls än, men för en tjänst som är beroende av just en viss tid och en viss plats så kan det vara helt avgörande. Det tillför ett mervärde, och ett mervärde för din besökare är ett mervärde för dig.