Googles projekt med att göra en bil som kör själv har kommit långt, och de är naturligtvis inte ensamma om att jobba på konceptet, men nu har man tagit ännu ett steg. I tidigare modeller har en person kunnat ta över vid behov, men den nya prototypen tar bort ratten. Vi är alltså officiellt i Johnny Cab-territorium.
Det här med bilar som kör själv är något som man vant sig i från diverse sci-fi-filmer, och det är inte ovanligt att det går fel. Man är naturligt skeptisk mot att lämna över kontrollen till någon annan – eller något annat – när man förlitat sig på att göra det själv under halva sitt liv, och det lär dröja innan det blir var mans egendom.
Men vi är egentligen inte så många år bort, och vi har haft system i bilen som assisterar vår körning under många år. Den mest uppenbara är naturligtvis farthållaren, och den har har utvecklats på senare år. Adaptiv farthållare – som justerar farten baserat på framförvarande trafik – finns inte i alla nya bilar, men det kommer förmodligen bara vara en tidsfråga.
Sedan början av sekelskiftet har det funnits system som varnar föraren om man börjar glida ur sin fil, och det är inte orimligt att anta att bilen själv skulle kunna justera läget om det var nödvändigt. Exempelvis om den upptäcker ett annat fordon som skulle kunna utgöra en fara.
Fickparkering är bland det värsta man kan göra med en bil, och många skippar helt enkelt tomma parkeringsplatser bara för att slippa. Idag finns det bilar som fickparkerar själv. Det är häftigt och användbart, och jag har inte direkt hört någon ifrågasätta det.
För ett par år sedan fick jag möjlighet att prova den då helt nya V60-modellen med automatiskt bromssystem. Jag måste erkänna att det var lite otäckt att trycka undan de naturliga tendenserna att bromsa när jag var på väg att köra in i ett hinder, men bilen hanterade det alldeles utmärkt själv. Andra test gick inte lika bra tydligen.
Men vi är på väg dit. Det kommer inte gå över en natt, och jag tror inte heller att vi kommer gå direkt från dagens bilar till självkörande sådana. Det kommer ske gradvis. Vi kommer få mer och mer assisterande system, och vi kommer gradvis att vänja oss vid dem.
Och en vacker dag så kommer vi att sätta oss i våra helautomatiska bilar som kommer köra oss till jobbet. Väl framme hoppar vi ur bilen och sedan parkerar den sig själv. Vid 10-tiden, när kollegan från Sveriges baksida anländer med tåget, så är din bil redan där för att hämta upp honom. Ni kan gå ut på kvällen på en after work, och din spiknyktra bil kommer att köra hem dig helskinnad.
Men det kommer att dröja. Förmodligen till 2017.