En tid att berätta

Hur lång tid behöver du för att berätta en historia? För att fånga en publik och att låta dem ta del av just din berättelse?

För ett par år sedan deltog jag i en tävling på ett konvent som jag var med på. Bidraget till tävlingen skulle vara att skriva en drapa, en berättelse med exakt 100 ord. Mitt bidrag ledde inte till någon vinst, men det var fortfarande en kul och intressant utmaning. Något som jag hade gjort igen? Absolut, men inte något som jag skulle vilja ha hängande över mig när jag skriver i allmänhet.

Samtidigt så är det ju knappast något ovanligt att ha en begränsning i hur mycket utrymme man kan använda för sin berättelse. En bok kan ju inte bli hur långt som helst (förutsatt att man inte heter Stephen King) och en artikel till en papperstidning behöver få plats på ett visst fysiskt utrymme.

Men även andra typer av berättare har begränsningar. Filmer som överstiger en viss längd gör att biograferna inte kan visa lika många föreställningar på en kväll, vilket gör att producenterna ofta vill att man håller sig under den gränsen. TV-serier ska passa in i specifika hål i tablån, normalt 30 eller 60 minuter. Inklusive reklam.

Och reklamen påverkar. Ett avsnitt av Star Trek som började sändas 1968 är ca 50 minuter. Det innebär att alltså man avsatte 10 minuter till reklam och påannonsering av programmet. När Star Trek: The Next Generation började sändas 19 år senare, så hade reklamen ökat med 50% och längden på avsnittet var således ner på 45 minuter. När Star Trek: Enterprise började gå 2001 så var avsnitten ursprungligen nere på 44 minuter, men vid säsong 4 var man nere på 42 minuter. Och normen för TV-serier som ska sändas under 60 minuter verkar numera ligga på 42-43 minuter.

Och jag har egentligen ingenting emot reklam som så, även om TV-reklam inte är profilerad efter mig och således är tämligen ointressant. Men begränsningen i tid kan tvinga skaparna av en serie att korta ner berättelsen. Det kan handlar om dialog eller hela delhandlingar. Man kan också tvingas skynda på handlingen mer än man faktiskt vill och det kanske inte är så konstigt att TV-serier idag tenderar att röra sig framåt mycket snabbare i handlingen än vad man gjorde tidigare. På gott och ont.

Men sedan dess har Netflix tågat in på marknaden, och framförallt börjat producera egna serier. Helt plötsligt har man inte nödvändigtvis samma begränsningar i hur långt ett avsnitt får vara. Och det märks tydligt på de serier som producerats för att streamas i första hand. Neflix första stora egna produktion, House of Cards, har avsnitt som är allt från 42 till 59 minuter. Naturligtvis finns det en förväntan på ungefär hur långt ett avsnitt ska vara, men den hårda begränsningen att pricka in precis 43 minuter eller finns inte längre.

Streamingen har redan förändrat hur vi tittar på tv-serier och hur de distribueras. Men de förändrar även hur det produceras. Hur de berättas. Det ger skaparna bakom berättelserna mer frihet. Det gör ingenting om dialogen håller på en minut extra.

För det finns ingen tablå att följa.