På det senaste lanet med Northern Sky, så spelade jag en hel del Mad Max. Det är single player-spel byggt med en öppen värld, vilket passar mig utmärkt. Friheten i en öppen värld är för det mesta en underbar spelupplevelse.
Jag har en tendens att mestadels spela själv. Även om man kan ta sig igenom ett par snabbar rundor av Call of Duty mot slumpmässigt utvalda spelare, eller ett par multiplayer-uppdrag i Assassin’s Creed: Unity, så blir det lätt ett ganska stort åtagande om man försöker jag något mer. Och det handlar inte bara om att bli såpass bra på spelen att man inte får storstryk hela tiden, men också att göra rätt vid sina lagkamrater. Men att spela med vänner är en trevlig upplevelse. Tyvärr har jag inte möjlighet att spela med ungefär hälften av dem.
Eftersom jag är Mac-användare så är det inte ett toppenalternativ att spela på datorn, vilket innebär att konsoller har blivit min grej. I mitt fall handlar det om Xbox One. Jag har haft både PS1 och PS2, men när Xbox 360 släpptes så övergav jag Sony till förmån för Microsoft. Fr min del handlar det mest om handkontrollen. Jag får helt enkelt ont i händerna av Playstations handkontroll efter ett par timmars spelande. Och så är Xbox mycket bättre förstås. 🙂
Konsollkrig har alltid funnits i någon form. Xbox och Playstation dominerar marknaden numera, och ingen bryr sig direkt om Nintendo. Xbox-användare och PS-användare bråkar med varandra på nätet och utanför, men för det mesta är det på skoj. Visst kommer det alltid att finnas fan boys som går för långt (även om man på Xbox-sidan naturligtvis är mycket mera sansade), men de flesta av oss vill egentligen inte ha dem på någon sida
För när allt kommer till kritan så är vi alla gamers, och vi vill alla ha kul. Och vi vill väldigt gärna spela med våra vänner.
Tyvärr så låser både Microsoft och Sony in användarna i sina respektive miljöer. Visst fungerar de bra, men vi är fortfarande utelåsta från att spela med våra vänner som råkar sitta på en annan konsoll. Två personer som spelar samma spel men på olika plattformar kan inte spela ihop. För att… varför?
Jag har visserligen inga illusioner om att multiplayer över flera plattformar skulle vara ett lätt problem att lösa, men jag kan inte tro på att det på något sätt skulle vara omöjligt. Nej, det egentliga skälet är med all säkerhet att avtalen mellan speltillverkarna och Microsoft/Sony inte tillåter det. Det ligger helt enkelt inte i deras intresse. För dem är det det mycket bättre att mina vänner köper samma konsoll som jag har för att kunna spela med mig.
Tyvärr fungerar det inte riktigt så. De flesta gamers har förmodligen vänner på båda plattformarna, men att köpa båda är inte ett gångbart alternativ för de flesta. Både Xbox och Playstation har sina egna exklusiva titlar, men det finns gott om spel att välja mellan oavsett vilket system som står i ditt vardagsrum.
De flesta kommer förmodligen inte att investera i mer än en konsoll. Men möjligheten att spela med någon på ett annat system ligger i mitt intresse. Som konsument. Och därför borde det också ligga i tillverkarnas intresse. Jag skulle älska att spela Destiny med någon av mina vänner på PS4, men så vitt jag vet så kommer det aldrig att hända.
Jag är fundamentalt övertygad om att konkurrens är bra. Att utmana sina konkurrenter leder till innovation, och det är något som absolut måste finnas kvar. Men det är inte sant när det handlar om multiplayer-spel på det här viset. Man kan absolut argumentera för att ett visst system har bättre prestanda än det andra – och det är definitivt ett giltigt skäl att välja det systemet – men det är inte relevant när det handlar om att spela multiplayer. PC-gamers spelar tillsammans hela tiden, och deras system skiljer sig avsevärt mycket mer ifrån varandra än vad två konsoller från samma generation gör.
Så, Microsoft och Sony, kan ni inte bara sätta er ner och gå igenom vad ni behöver för avtal för att det här ska hända. Jag är säker på att det inte kommer innebära minskad försäljning. Faktum är att jag kanske till och med skulle kunna tänka mig att betala lite extra för det.
Bild av Mark Farrell, CC2.0
Read in English.