Vill ni svara på en kundundersökning?

Den frågan brukar dyka upp lite till och från runt om på webben. Jag förstår behovet av att få feedback från användarna, och om jag inte har väldigt bråttom, så brukar jag försöka ta mig tid att fylla den typen av undersökningar. Dessutom så är jag med i SIFOs webbpanel, vilket är ganska kul.

Men undersökningar kan utformas på olika sätt. I de fallen man får ett begränsat antal frågor med alternativ i stil med ja/nej/vet ej så är det inga större problem. Tyvärr kan de bli lite väl snäva i alternativen, och det kan ibland vara svårt att faktiskt uttrycka vad man faktiskt tycker. Men naturligtvis är det så att det är enklare om man passar i en förutbestämd låda när man är klar. Snävt betyder heller inte att det behöver vara ett problem att fylla i den, bara att det kanske inte ger alla nyanser.

Men det finns samtidigt exempel på undersökningar som man verkligen lider av. En av de senaste var försäkringsbolag där man skulle rangordna ett tjugotal faktorer på en skala från ett till tio. Jag vet faktiskt inte hur ”nytänkande” eller ”moderna” de fyra-fem försäkringsbolagen som jag kunde komma ihåg namnet på framstår. Jag betalar pengar till försäkringsbolag, och ibland betalar de pengar till mig. Dock inte ofta nog.

Idag, när jag var upptagen med att försöka hitta information om nya momsregler (visst har jag roligt) på EU-kommissionens hemsida, så fick jag återigen upp frågan om att fylla i en kort undersökning.

Men den skulle bara ta ett par minuter av min tid…

eu