Fem saker som kommer förändra hur du ser på länkar!

Red Kite

Webben är fantastisk. Mängden information som finns tillgängliga närhelst vi vill ha den är helt ofattbar, och vi hjälper alla till att sprida den. Vi delar texter med varandra som får oss att gråta och att skratta. Bilder och filmer som väcker ilska, avsky och glädje. Och vi gör det med hjälpa av webbens mest fundamental komponent: Hyperlänken. Här är fem saker du kanske inte visste om länkar:

1. Var 20:e minut delas det en miljon länkar på Facebook.

En miljon länkar. Naturligtvis ser vi dem inte allihop, men det är fortfarande en fantastisk mängd sidor som slåss om världens kollektiva uppmärksamhet. Varje länk behöver ha något speciellt som drar oss in, och som får oss att klicka. I vissa fall klickar vi för att vi har förtroende för de som delar, och i vissa fall för att ämnet berör oss.

2. I många fall delar vi länkar utan att läsa dem

Chartbeat, som jobbar med analys av webben, har inte hittat några faktiska samband mellan att läsa och att dela. I korthet så läser vi naturligtvis saker utan att dela dem, men överraskande nog – eller inte – så delar vi saker som vi inte läser. Det är naturligtvis för att rubriken lockat oss, men man kan fråga sig vad det gör för det förtroendekapital som vi byggt upp.

3. Bilder ger mer klick

Man säger att en bild säger mer än tusen ord, och det är speciellt sant på webben. Det innebär dessutom att om innehållet kanske inte är så intressant som det borde vara, så är det mer troligt att man delar vidare en artikel som har en bra tillhörande bild. Bilden behöver inte ha något att göra med artikeln i sig.

4. En dramatisk rubrik är viktigare än innehållet

Faktum är att vi drivs av nyfikenhet, och om rubriken lovar något som kan stilla det begäret så är det i stort sett helt säkert att vi kommer klicka på länken. Innerst inne vet vi att oddsen inte är speciellt höga att vi kommer få ut något av värde av vårt besök, speciellt inte när det gäller den här typen av listor. Faktum är att det räcker bra om man hänvisar till källor på de första två punkterna så kommer läsaren anta att resten av artikeln också är väl underbyggd.

5. Det är säkrast att hänvisa till slutet

Sidor som exempelvis Upworthy och den svenska klonen Hyllat, lever på att sätta rubriker och att leverera mediokert innehåll. I många fall har man dock svårt att hålla intresset uppe hela vägen, vilket kanske inte är så konstigt, men en besökare som stannar längre på sidan är värd mer. För att lösa det kan det vara lämpligt att hänvisa till slutet av artikeln redan i länken, så att besökaren tragglar sig igenom det banala innehållet med förhoppningen om en fantastisk avslutning.