En stor dag för Facehugger… Facebook

Oculus Rift

Jag gissar att ingen missade nyheten om att Facebook har köpt på sig Oculus VR, företaget bakom de uppmärksammade virtual reality-glasögonen Oculus Rift. $2 miljarder fick Zuckerberg punga ut med, och köpet väcker naturligtvis en del tankar. Jag tänker skippa foliehattandet om att Facebook vill styra världen, för det klarar andra av mycket bättre.

Den första funderingen är hur det kommer fungera för Facebook att leverera hårdvara. Hårdvara är ingenting som Facebook hittills har sysslat med, eftersom de säljer tjänster. Det har visserligen inte hindrat Google – som också är i tjänstebranschen – att tillverka hårdvara  (nämnde jag att jag fortfarande vill ha Google Glass?), men det ger helt andra utmaningar.

Samtidigt går det inte att förneka att Zuckerberg har stora planer, och en del av dem verkar klart intressanta. Tekniken i Oculus Rift ger enorma möjligheter utanför spelvärlden, såsom att besöka avlägsna platser virtuellt och att kunna leva sig in i det.

En annan tanke är prislappen. För ungefär en månad sedan gjorde Facebook ett annat uppmärksammat köp, nämligen WhatsApp. En meddelandeapp, och inte en speciellt komplicerad sådan. Visst är jag medveten om att Facebook egentligen köpte användarna snarare än appen i sig, men priset var ändå $16 miljarder. Åtta gånger mer än vad man betalade för Oculus VR. Det är näst intill en förolämpning.

Slutligen har vi det här med Kickstarter och crowdfunding. Oculus började som en Kickstarter-kampanj, och man samlade in över två miljoner dollar. Det här är grästrotsfinansiering, och användarna på Kickstarter går egentligen in med vad man kan tycka är ganska dåliga förutsättningar. Man vet inte om man kommer få produkten – projekten kan misslyckas, även med finansiering – och man har ingen andel i företaget.

Man går in med pengar för att man tror på idén (och naturligtvis för att kunna få produkten tidigare, men många som stödde Oculus Rift på Kickstarter är tämligen förbannade. Man är rädd att Facebook kommer att förstöra det man faktiskt har satsat pengar på.

Det är en farhåga som kanske inte är helt ogrundad, men samtidigt kan man ju hoppas att den nya ägaren kan ge Oculus VR ett bra kapitaltillskott, så att man kan utveckla sin produkt ännu mer. Det är i alla fall så jag försöker se det. Även om jag missade chansen att själv stödja Oculus VR. Kanske hade jag tyckt annorlunda annars.