Refuserad?

DN noterar idag att det tydligen går bra att sälja böcker även om man blivit refuserad av ett (större) förlag. I förra veckan pratade jag med DNs kulturredaktion om möjligheten att skicka in ett recensionsexemplar av Gainea. Naturligtvis fick jag inget direkt nej, men det vara ganska tydligt att chanserna att någon faktiskt skulle läsa den inte var stora. Ganska naturligt, eftersom DN förmodligen får in ganska många böcker att recensera, men fortfarande bara har ett begränsat utrymme att fylla i tidningen.

Däremot blev jag också informerad om att “de flesta som ger ut på egen hand har refuserats av de större förlagen”. Själv var jag ganska tidigt inne på att ge ut min bok själv, och jag har faktiskt inte kontaktat något annat förlag, men det var en väldigt nedslående kommentar. Kanske hade den här personen en dålig dag, vad vet jag?

Egenutgivning har diskuterat ganska flitigt på Debutantbloggen för ett tag sedan, och åsikterna om de stora förlagen vara eller icke-vara skiljer sig åt. Själv är jag kluven. Jag anser att de stora förlagen och mediahusen definitivt har ett existensberättigande. Det kan finnas en fördel att ha en pengastark aktör i ryggen, men man ska samtidigt inte tro att de på något sätt är allvetande. De sysslar med att göra affärer, och deras plikt gentemot sina aktieägare är att göra så stor vinst som möjligt. Inget mer. Därför gör de helt rätt när de är restriktiva med vilka nykomlingar som de tar in och hur mycket pengar som satsas på att marknadsföra dem.

Å andra sidan så är det enormt svårt att veta vad som kommer att slå, särskilt inom en genre som är lite nischad. Här tror jag att de  små förlagen och egenutgivarna kan spela en större roll. Det kanske kan vara värt att satsa på något som skiljer sig från mängden och att kanske göra det i en lite mindre upplaga. Själv tycker jag att det är värt det, men nu handalr det ju också om min egen bok. Om jag inte trodde på den själv så vore det ju tråkigt. Men tydligen är det ju så att ett stort förlag inte är en nödvändighet för att lyckas få försäljning.

  • Mats

    Även i musikbranschen upplever jag att det är på ett liknande sätt. Dels har man Major-bolagen (de stora musikproduktionsbolagen), dels Indie-bolagen (små oberoende bolag) och dels de artister som inte kör via ett egentligt bolag alls (som jag fattat det som). Även här så är inte ett stort bolag en nödvändighet för att lyckas få försäljning.