En väntande kostnad

Cash

I förra veckan var jag ute och reste, något som är ganska trevligt. Att flyga är i allmänhet ganska angenämt, men av någon anledning har jag en tendens att somna så fort planet lyfter eller landar. Jag antar att det innebär att jag är ganska tillfreds i luften.

Något som är mindre angenämt är förseningar, vilket vi råkade ut för i förra veckan, men ännu värre är dessa säkerhetskontroller. På Heathrow blev jag stoppad för en närgången visitering och så att någon kunde göra tester på min deodorant. Jag antar att de ifrågasatte om det verkligen var deodorant, och med tanke på att jag vid det laget var svettigt och nervös över att ens hinna med planet, så förstår jag dem.

Men det fick mig att fundera lite. Om vi bortser från personal och utrustning, och från att min säkerhetskontroll förmodligen tog extra lång tid (eller inte?), hur mycket kostar det här spektaklet egentligen?

Heathrow har en bra sida med en massa statistik, och där kan vi bland annat det genomsnittliga antalet resenärer: 191.200 personer varje dag. Uppdelat 50/50 mellan avresande och ankommande, så får vi fram att 95.600 personer reser från Heathrow varje dag.

Wikipedia är hjälpsam med medellöner, men det det är svårt, om inte omöjligt att hitta medellönen för folk som vanligen är ute och flyger mycket. Jag gör därför antagandet att det inte är personerna med lägst inkomst som reser frekvent. Därför väljer jag att titta på en genomsnittlig månadslön för de 10 länderna med högst lön, vilket ger oss en medellön på $3241,5. Med en dollarkurs på 6,63 och en arbetsmånad på 178 timmar, så ger det en genomsnittlig timlön på SEK 120,74. Den faktiska kostnaden för en anställd är dock betydligt högre än så naturligtvis.

Min känsla är att timlönen förmodligen ligger högre än så för de flesta resenärer, men det här är i alla fall en siffra som inte känns orimlig. Och om den är det så är jag i alla fall öppen med hur jag fick fram den. 🙂

Sedan har vi det där med väntetider. Min egen väntetid i säkerhetskontrollen var runt en halvtimma, men det är förmodligen högre än normalt. Å andra sidan var köerna mycket kortare än jag är van vid på Heathrow, men bara den tog säkert 10 minuter.

Efter att ha surfat runt på diverse flygforum, så verkar det som om att väntetiden i säkerhetskontrollen varierar mellan 10 och 20 minuter. Så låt oss landa på 15 minuter i säkerhetskontrollen.

Sammantaget innebär det här en ren förlust på närmare 2,9 miljoner svenska kronor. Varje dag. På årsbasis handlar det om lite drygt en miljard.

På en enda flygplats.

  • Kristofer

    Men den beräkningen förutsätter väl att samtliga resenärer reser på arbetstid?

  • Bara att de kunde ha gjort något produktivt istället.

  • Kristofer

    Eftersom affärsresenärer står för ca 30% av totala antalet resenärer (om jag inte minns fel), är väl rimligt att anta att de flesta inte hade jobbat om säkerhetskontrollen inte funnits. Antagligen hade de flesta suttit på en bänk och väntat. 🙂

  • Nope, de hade kunnat ta 15 minuter mindre semester. 🙂